Gebruikersnaam

Indoor Sponsoren

Wie is online

We hebben 16 gasten en geen leden online

Aankomende Evenementen

No events

Modelvliegen waar begin ik !

Modelvliegen

Modelvliegen is een verslavende bezigheid. Je hebt niet alleen het vliegen, het begint met het bouwen of minstens het lezen van het bijbehorende instructieboekje! Voor de beginnende hobbyist zijn er goed vliegende modellen te koop, vaak ver voorgemonteerd en bijna met ‘vlieggarantie’. Ga daarvoor naar een speciaalzaak die niet alleen dozen verkoopt, maar zelf weet wat vliegen is en goede informatie geeft. (Kijk bijvoorbeeld maar eens in onze sponsorpagina's voor een goed adres) Op deze plek willen we echter sterk benadrukken dat vliegen zonder enige kennis van zaken of ervaring vrijwel altijd tot een plastic vuilniszak met brokstukken zal leiden. En dat is jammer en dat hoeft niet. Voorafgaand aan bouwen en vliegen gaat dus het contact zoeken met een club. Daarna komt het bouwen en afstellen. Zaken als zwaartepunt, gaan de roeren ook naar de kant die bedoeld is, zit alles behoorlijk vast of is het binnenin een kluwen van draden en kabeltjes en losliggende batterijen? Daarvoor is de club, daar zijn altijd mensen die op een vriendelijke manier even meekijken naar het toestel en, zelfs bij ervaren bouwers, toch altijd een paar dingen opmerken die het verschil maken tussen prettig vliegen of voortijdig uit de lucht vallen.

Modelvliegen, het is vliegen en om te blijven vliegen moet je voldoen aan de wetten van moeder natuur, de aerodynamica. De vleugels ‘dragen’ het toestel, mits dat voldoende snel door de lucht gaat. En als het toestel heel licht is, of zelfs zó klein dat je er in een sportzaal mee kunt vliegen, dan vliegt zoiets langzaam, je kunt het al lopende gemakkelijk bijhouden! Die wetten van de natuur geven ook richting aan de globale verhoudingen van een vliegtuig. En, natuurlijk zijn er voor elke tak van modelvliegen dan weer aangepaste toestellen. Zwevers hebben vleugels met een grote spanwijdte; hoe groter de spanwijdte is ten opzichte van de breedte, de koorde van een vleugel, hoe lager de weerstand in de lucht en hoe langer zo’n zwever zweeft. Wanneer je kleine felle racemodellen hebt, dan zie je kortere vleugels, wil je veel eigenstabiliteit, dan zijn de vleugels onder een lichte hoek naar boven en bovenop aan de romp bevestigd.

Iedereen droomt natuurlijk van een mooi schaalmodel of zelfs een straaljager! Het allerbeste is het echter en de kans op succes en plezier is het grootst, wanneer je voor een trainer gaat. Die kan op een brandstofmotortje lopen of met een elektromotor zijn uitgerust. Niet te ingewikkeld, niet te zwaar en bij het samenbouwen of lijmen opletten dat alles goed haaks en precies zoals het op de tekeningen of in de bouwaanwijzingen staat, wordt gemonteerd. En dan naar de club ermee. Je zult zien dat meteen alle aanwezige leden zich op het toestel storten en er komen evenveel suggesties en adviezen als er leden aanwezig zijn. En alles is eigenlijk ook waar! Kortom, na zo’n enerverend moment is het tijd voor minstens frisdrank en het maken van een afspraak om aan het lesprogramma mee te gaan doen. Daarbij wordt op zaterdagochtend, met behulp van een leraar - leerling kabel het toestel aan twee zenders gekoppeld zodat, als er iets mis gaat in de lucht, de instructeur bliksemsnel de controle even kan overnemen tot de situatie is genormaliseerd. Dat heeft in de afgelopen seizoenen heel wat crashes voorkomen.

Meestal lukt het wel om in één seizoen te leren vliegen. Heel behulpzaam kan het ook zijn om met behulp van een vliegsimulator op de computer te oefenen. Er zijn mooie, niet te dure programma’s zoals Phoenix, Real Flight en anderen te koop. En daarmee kun je crashen zo vaak je wilt, een druk op de knop en het vliegt weer! Maar het meest voldoening geeft het wanneer je eigen toestel door de lucht vliegt en je na de landing nog steeds een toestel hebt, al gaat er wel eens een wieltje krom, breekt er een boutje of zegt de propeller krak! En dan komt het aan op karakter en incasseringsvermogen om niet meteen het vliegen eraan te geven, maar, al dan niet met hulp van clubgenoten, te repareren en weer het luchtruim te kiezen. Modelvliegen en bouwen, een verslavende sport!

Voel je welkom, de drempel van de ARMC is net zo laag als je hem zelf legt! De leden zijn jong en ouder, maar allemaal jong van geest en behept met dat merkwaardige vliegvirus!